UPS

UPS zocht en vond 35 nieuwe medewerkers in krappe arbeidsmarkt


Vorig jaar koos UPS ervoor om een nieuw distributiecentrum in Venlo te openen. Voor deze vestiging zocht het bedrijf dertig nieuwe medewerkers, variërend van loodsmedewerkers en dock auditors tot medewerkers voor de designated service area. Echter, uit een markanalyse die UPS door een uitzendbureau liet uitvoeren, bleek dat het arbeidspotentieel in de regio beperkt was. Een creatieve oplossing, ingegeven door het WerkgeversServicepunt zorde voor een positieve verrassing.

Profiel

“Venlo was een voor ons nog onbekende markt”, vertelt Human Resources Supervisor Anneloes Linzel. “Ons uitzendbureau stelde voor om het WerkgeversServicepunt (WSP) in te schakelen. Toen we samen aan tafel zaten, opperde de adviseur van het WSP om statushouders en mensen met een klein contract te benaderen. Daar had ik nog nooit aan gedacht. Beide doelgroepen sluiten enorm goed aan bij het profiel van UPSmedewerkers. Allereerst is taal geen belemmering. UPS is een internationaal bedrijf; de voertaal is Engels, niet Nederlands.

Daarnaast vindt het werk in ons distributiecentrum plaats in de avonduren. Hierdoor is het gemakkelijk te combineren met een andere baan of – in het geval van statushouders – het volgen van een taalcursus, het regelen van huisvesting en andere administratieve zaken. En – last but not least – bieden we als UPSmedewerkers een interessant toekomstperspectief. We hebben goede doorgroeimogelijkheden. Zeker voor statushouders, die vaak hooggeschoold zijn en in het land van herkomst vaak een goede baan hadden, is dit interessant.”.

“Het WSP had potentiële kandidaten uitgenodigd voor een presentatie over UPS op het Stadskantoor in Venlo. Ik kwam aan, stond er al een rij van 150 geïnteresseerde kandidaten voor de deur."

Rij voor de deur

Hoewel, of misschien wel doordat, Anneloes geen ervaring had met deze nieuwe doelgroepen, was de verrassing des te groter. “Het WSP had potentiële kandidaten uitgenodigd voor een presentatie over UPS op het Stadskantoor in Venlo. Ik kwam aan, stond er al een rij voor de deur. 150 mensen waren gekomen. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Uiteindelijk hebben we de groep opgesplitst en twee presentaties gehouden.” Tijdens de presentatie werd Anneloes opnieuw verrast. “Ik stond voor de groep, wilde beginnen met mijn presentatie en startte eigenlijk automatisch in het Engels. Toen ik de groep vroeg of ze me wel goed konden verstaan en of ik misschien iets moest herhalen, kreeg ik de vraag of ik misschien in het Nederlands wilde presenteren.

Dat was immers de taal die de statushouders wilden leren. Uit die ene vraag sprak zoveel motivatie en enthousiasme.” Na een selectieronde kregen zo’n 80 kandidaten een rondleiding in het UPS warehouse in Eindhoven. “Venlo was toen nog niet in bedrijf. Laten we eerlijk zijn, een distributiecentrum is geen sexy omgeving. Een presentatie alleen geeft geen reëel beeld. Tijdens de rondleiding kregen de kandidaten een goede indruk van de werkzaamheden en maakten ze kennis met bijvoorbeeld safe work methods. Na de rondleiding bleef een groep van 35 mensen over; mensen die ontzettend gemotiveerd waren om bij ons te komen werken. Die zijn bijna allemaal gestart.”

Zichtbaar

Anneloes is blij dat het uitzendbureau ervoor koos om het WerkgeversServicepunt in te schakelen, maar erkent ook dat de samenwerking van de drie partijen succesbepalend is geweest. “Als logistieke dienstverlener zijn we al snel geneigd om de werving en selectie van flexwerkers volledig uit te besteden aan een uitzendbureau. Het WSP heeft ervoor gezorgd dat wij – UPS – ook zichtbaar zijn geweest.

Ik ben ervan overtuigd dat dit heeft geleid tot betere en gemotiveerdere medewerkers. Als werkgever geef je een gezicht aan de samenwerking. Dat geeft een potentiële medewerker vertrouwen. Bovendien hebben we door een goede introductie de verwachtingen kunnen managen. Dat leidt tot minder uitval achteraf.”

//]]>