Laserstudio

Hoe Laserstudio en medewerker Resi samen groeien


Ondernemen zit Remco Cuijpers in het bloed. Samen met zijn broer runt hij al jaren ABC Hekwerk. Begin 2017 stapte Remco samen met zijn beste vriend in een nieuw ondernemersavontuur. Ze richtten de Laserstudio op, een bedrijf dat leren riemen, maar ook tal van andere producten zoals houten plankjes met behulp van lasertechnologie voorziet van patronen. Als startende en tevens groeiende onderneming was de stap naar vast personeel noodzakelijk, maar tegelijkertijd erg groot. Dankzij het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg konden Remco en zijn compagnon de stap toch maken. Halverwege 2017 kwam Resi in dienst. Inmiddels heeft ze een vaste arbeidsovereenkomst.
“Mijn compagnon is opgegroeid in de mode-industrie”, vertelt Remco over de aanleiding om Laserstudio te starten. “Een van de producten die het bedrijf voerde, was een leren broekriemen-lijn met gelaserde patronen. Maar broekriemen produceren behoorde niet tot de core business van de leverancier, waardoor het bedrijf moeite had met de toenemende vraag. Zo ontstond het idee om zelf een laserstudio te beginnen. Met de aanschaf van een paar goede machines zouden we meteen kunnen beginnen.” En zo geschiedde.

Op 1 januari 2017 zag Laserstudio het levenslicht. “We hadden natuurlijk meteen business, een ideaal vertrekpunt voor een startende ondernemer. Maar tegelijkertijd zagen we ook groeimogelijkheden. Zo’n lasermachine kun je gebruiken om broekriemen te laseren, maar ook om patronen in andere materialen aan te brengen. Denk bijvoorbeeld aan hout of kunststof.”

Maatschappelijk en financieel aantrekkelijk

Om de groei van Laserstudio aan te kunnen, ontstond al snel de behoefte aan personele capaciteit. En dus belde Remco met Marlies Kusters van het WerkgeversServicepunt Nood-Limburg. “Ik kende Marlies uit mijn netwerk. De link was dus zo gelegd.” Over de reden waarom hij de voorkeur gaf aan iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, zegt Remco heel eerlijk: “Primair vind ik dat je als bedrijf een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebt.

Ik geloof er heilig in dat werk hebben enorm belangrijk is voor iemands eigenwaarde. Werk brengt sociale contacten, werk brengt inkomen en werk brengt voldoening. Dat we daar als bedrijf aan kunnen bijdragen, vind ik heel waardevol. Tegelijkertijd speelde het financiële aspect mee. Als startende ondernemer kun je je nog geen hoge loonkosten veroorloven. Dan is het fijn dat er regelingen zijn die de kosten in eerste instantie beperkt houden.”

“Ik vind het fantastisch om te zien dat Resi in dat halfjaar is opgebloeid. In het begin was ze nog een beetje verlegen, maar nu is ze een volwaardige collega.”

Veel te bieden

Na een uitvoerige intake bij Laserstudio op locatie dook Marlies in het bestand van het WerkgeversServicepunt. Laserstudio zocht iemand die het hele proces van broekriemen maken – van leer stansen tot patronen laseren en van assembleren tot verpakken – kon verzorgen. “Ons productieproces is niet moeilijk”, vervolgt Remco. “Maar omdat we een klein bedrijf zijn, was zelfstandigheid een vereiste competentie. Tegelijkertijd liet Marlies ons zien dat we als bedrijf een medewerker enorm veel te bieden hebben. We zijn een platte organisatie met veel laagdrempelige contacten en de werktijden kan een medewerker prima flexibel indelen.

Bovendien hebben we vanaf het begin al het perspectief op een vaste aanstelling geboden.” Uiteindelijk stelde Marlies drie kandidaten voor; Resi viel meteen op. “Resi heeft een aantal dagen met ons meegelopen. Zo kon zij ervaren of het werk bij Laserstudio bij haar paste en konden wij kijken of ze voldeed aan het functieprofiel.” De klik was er wederzijds.

Duurzame oplossing

Duurzame oplossing Inmiddels werkt Resi ruim een halfjaar bij Laserstudio. Haar inzet en enthousiasme hebben geleid tot een vaste aanstelling. Remco: “Ik vind het fantastisch om te zien dat Resi in dat halfjaar is opgebloeid. In het begin was ze nog een beetje verlegen, maar nu is ze een volwaardige collega. We lunchen samen met het team van ABC Hekwerk en dan staat ze haar mannetje wel.”

Over de samenwerking met het WerkgeversServicepunt is Remco meer dan tevreden. “Marlies heeft heel goed naar ons geluisterd en ons een duurzame oplossing geboden. Niet alleen snelle handjes, maar ook iemand die echt bij ons past. Als we verder groeien zou ik deze weg zonder twijfel opnieuw bewandelen.”

//]]>