Kasteeltuinen Arcen

Structureel personeelstekort verholpen door slim selectieproces.


Jaarlijks bezoeken duizenden mensen de Kasteeltuinen in Arcen, een 32 hectare grote bloemen- en plantentuin gelegen aan een prachtig zeventiende-eeuws kasteel. Omdat het park slechts zeven maanden per jaar geopend is, blijft het lastig om personeel te vinden voor de seizoensgebonden werkzaamheden. Van hoveniers tot horecamensen, operationeel manager Norman van Schijndel is ieder jaar op zoek naar enthousiaste medewerkers. Samen met het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg vond hij een passende oplossing.
Het park, dat eigendom is van stichting het Limburgs Landschap, is jaarlijks het decor voor allerlei grote evenementen. Zo is er een straattheaterfestival, een koikarpershow (het grootste koi karper event ter wereld), een internationaal lichtkunstfestival en een fantasy fair. “We proberen ook in de winter steeds meer activiteiten en evenementen te organiseren”, aldus Norman. “Op die manier kunnen we een aantal medewerkers het hele jaar aan het werk houden, maar het park is er nu eenmaal niet op ingericht om in de winter open te zijn.” Op zoek naar een oplossing voor het tekort aan personeel, zocht Norman contact met het WerkgeversServicepunt (WSP) Noord-Limburg.

Norman nam contact op met Ingrid Peeters. “Voor ik bij de Kasteeltuinen operationeel manager werd, werkte ik bij de Evenementenhal in Venray. Uit die tijd kende ik Ingrid nog. Zij kwam destijds met het idee om beide organisaties – Evenementenhal en Kasteeltuinen – samen te laten werken bij de werving van nieuwe medewerkers. Omdat veel beurzen in de winter plaatsvinden en de Kasteeltuinen juist in de zomer pieken, konden we medewerkers van de Evenementenhal bij de Kasteeltuinen laten ‘overzomeren’.”

Sceptisch

Eind vorig jaar zocht Norman opnieuw contact met Ingrid. Toen hij vertelde dat hij nieuwe medewerkers zocht, ontstond het idee om een speeddate evenement te organiseren voor de Kasteeltuinen. “Eerlijk is eerlijk, ik was in het begin wel wat sceptisch”, biecht Norman op. “Ik had toch een bepaald beeld van mensen in de ‘kaartenbakken’; ik twijfelde vooral over de motivatie; wilde er wel zeker van zijn dat de kandidaten echt serieus waren en graag bij ons wilden werken.”

Het WSP beloofde echter een goede voorselectie te maken. Geïnteresseerden kregen tijdens het event verschillende presentaties en werden rondgeleid door het park. Zo kregen ze een goed beeld van de werkzaamheden en konden ze zich na afloop inschrijven voor de vacatures die hen aanspraken.
“Aan motivatie van kandidaten geen gebrek. Maar ook de aanpak van het WSP klopte van begin tot eind."

Mooi resultaat

“Van de 45 mensen die op het event waren, zijn er 25 gestart met sollicitatiegesprekken. Daarvan hebben we er uiteindelijk 17 aangenomen; een heel mooi resultaat!”, vertelt Norman enthousiast. Het ging meestal om mensen die al een tijdje zonder werk thuis zaten. Inmiddels zijn ze met veel plezier aan het werk als horecamedewerker, in het schoonmaakteam, als gastheer- of vrouw bij de entree of in de souvenirwinkel. “Het bevalt tot nu toe van beiden kanten goed. Werken bij ons is heel afwisselend en omdat het park alleen overdag open is, ben je ook altijd op tijd klaar.”

Mede dankzij de goede voorselectie door het WSP van potentiële kandidaten en dankzij de juiste ondersteuning en organisatie, werd het speeddate evenement een groot succes. “Aan motivatie van kandidaten geen gebrek. Maar ook de aanpak van het WSP klopte van begin tot eind. Tijdens het event waren verschillende medewerkers van het WSP aanwezig om alle gesprekken in goede banen te leiden. Al met al hebben we heel fijn samengewerkt en heeft het WSP echt waargemaakt wat ze met ons hadden afgesproken!”
//]]>