DHL

Arbeidskrapte tackelen met creatieve werkverdeling


"Net als elk logistiek bedrijf in de regio, is ook DHL Supply Chain in Beringe structureel op zoek naar nieuwe mensen. Al ruim tien jaar werkt het bedrijf met mensen die moeite hebben om zelfstandig op de arbeidsmarkt te komen. DHL Site Manager Theo Willems wil zoveel mogelijk regionaal arbeidspotentieel een kans geven. “Het is de kunst om de wisselende werkdruk enerzijds en de kracht van medewerkers anderzijds goed op elkaar af te stemmen."

Meeademen

Wie kent de gele bussen niet? DHL biedt wereldwijd vervoersoplossingen en logistieke services aan. “Onze klanten hebben seizoenspatronen en willen graag dat we ‘meeademen’ met deze vraag”, aldus Theo. “Dat betekent dat we een redelijk grote flexibele laag kennen. Bovendien is de concurrentie moordend. We moeten continu innoveren om het werk efficiënter en minder belastend te maken, maar ook om de productie te verhogen.”

Creatieve oplossingen

De zoektocht naar krachten leidde DHL tien jaar geleden al naar de sociale werkplaats, en recent naar de inzet van statushouders. “Het structurele arbeidstekort vroeg erom anders te denken over de inzet van medewerkers en meer bronnen van arbeidspotentieel aan te boren”, vertelt Theo. “De samenwerking is wat ons betreft zeer geslaagd! Het is mooi dat zoveel mensen hier hun plek vinden en ons ook veel te bieden hebben. We staan open voor iedereen die hier aan de slag wil!” Er is zelfs iemand van 72 jaar oud werkzaam bij DHL. “Ik had geen zin om thuis te zitten”, vertelt de man. “Toen ik bij DHL terecht kon, ben ik er meteen gaan werken. En dat doe ik nog altijd met veel plezier!”
"Het structurele arbeidstekort vroeg erom anders te denken over de inzet van medewerkers en meer bronnen van arbeidspotentieel aan te boren”

Succesverhaal

Geprikkeld door deze successen, heeft Theo uiteindelijk de samenwerking gezocht met het WerkgeverServicepunt (WSP) Noord-Limburg. “In de zomer van 2019 las ik in NOEST Magazine het succesverhaal van UPS en ik was meteen enthousiast. Het bood perspectief voor onze eigen vraag naar mensen, dus nu bekijk ik samen met WSP-accountmanager Hen Schreurs hoe we elkaar verder kunnen helpen.”

Universele taal

Werken met zo’n verscheidenheid aan mensen is een uitdaging die DHL met slimme innovaties heeft weten te tackelen. “We werken bijvoorbeeld met pictogrammen voor het beschrijven van werkprocessen. Het is een universele taal die iedereen begrijpt, ondanks de verschillen in taal en cultuur. Verder heeft iedere groep medewerkers een eigen begeleider. Dit is het aanspreekpunt voor medewerkers en de schakel met de rest van het team, zodat de communicatie binnen de organisatie soepel verloopt.”

Puzzelen met arbeidspotentieel

Mede door de ervaringen met verschillende mensen, weet DHL haar arbeidskracht steeds efficiënter in te zetten. “We zorgen dat de werkzaamheden op de juiste manier onder onze medewerkers worden verdeeld. Daarbij kijken we naar ieders mogelijkheden. Het is steeds weer een puzzel die goed gemaakt moet worden.” De groep mensen met een arbeidsbeperking is in deze balans onontbeerlijk. “We kunnen het ons niet permitteren om dit potentieel niet te benutten en willen als werkgever waar mogelijk innoveren om mensen duurzaam in te kunnen zetten.”
//]]>