Het van oorsprong Duitse bedrijf koos ervoor om de werving en selectie van nieuwe medewerkers via twee sporen te laten verlopen: via eigen kanalen en via het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg. “We zijn een sociaal bedrijf”, licht Albert Goes toe. “Dat betekent dat we binnen onze organisatie ook ruimschoots ruimte willen bieden aan mensen die – bijvoorbeeld vanwege een beperking of omdat ze al langer werkloos zijn – minder makkelijk aan een baan komen. Ervaring in andere vestigingen heeft ons geleerd dat er genoeg goede krachten te vinden zijn, die puur op basis van hun CV niet in aanmerking zouden komen voor een baan bij BAUHAUS, maar die in de praktijk juist ontzettend goed bij ons bedrijf passen. Neem een timmerman die vanwege zijn leeftijd zijn vak niet meer kan uitoefenen… Die heeft weliswaar geen retailervaring (iets wat we normaliter wel vragen in een vacature), maar kan onze klanten wel perfect adviseren over welke materialen ze moeten gebruiken. Onze ambitie was om zo’n 35 mensen vanuit de bijstand of werkloosheid hier aan te nemen. Uiteindelijk zijn er dat 43 geworden. Daar waar nodig en mogelijk, hebben we medewerkers aanvullende scholing aangeboden.”
Bij de komst naar Venlo werd BAUHAUS verrast door de krapte op de arbeidsmarkt. Mede daarom vond Albert Goes het fijn om terug te kunnen vallen op de recruitmentervaring van het WerkgeversServicepunt. “Kristel Fleuren, accountmanager bij het WSP, schakelde heel adequaat en stelde de een uiterst doelmatige methode voor, voor de werving en selectie van grote groepen mensen. Dat gaf ons meteen een gerust gevoel. Waarom zouden we het wiel opnieuw uitvinden, als je zaken kunt doen met een partij die de markt kent én die van de hoed en de rand weet?”
Geïnteresseerde kandidaten konden in eerste instantie tijdens presentaties in het Stadskantoor in Venlo kennismaken met de BAUHAUS-formule. Daarna startte een gefaseerd selectieproces. “Van meet af aan liep de samenwerking op rolletjes”, vertelt Albert enthousiast. Telkens als de medewerkers van het WSP een goede kandidaat hadden gevonden, kregen we een telefoontje en konden we vrijwel gelijk een vervolggesprek met een van onze HR-medewerkers inplannen. Voor die gesprekken mochten we overigens ook gebruikmaken van de faciliteiten van het Werkplein in Venlo. Voor ons heel prettig, aangezien onze uiteindelijke vestiging nog letterlijk in de steigers stond.”