Rij voor de deur
Hoewel, of misschien wel doordat, Anneloes geen ervaring had met deze nieuwe doelgroepen, was de verrassing des te groter. “Het WSP had potentiële kandidaten uitgenodigd voor een presentatie over UPS op het Stadskantoor in Venlo. Ik kwam aan, stond er al een rij voor de deur. 150 mensen waren gekomen. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Uiteindelijk hebben we de groep opgesplitst en twee presentaties gehouden.” Tijdens de presentatie werd Anneloes opnieuw verrast. “Ik stond voor de groep, wilde beginnen met mijn presentatie en startte eigenlijk automatisch in het Engels. Toen ik de groep vroeg of ze me wel goed konden verstaan en of ik misschien iets moest herhalen, kreeg ik de vraag of ik misschien in het Nederlands wilde presenteren.
Dat was immers de taal die de statushouders wilden leren. Uit die ene vraag sprak zoveel motivatie en enthousiasme.” Na een selectieronde kregen zo’n 80 kandidaten een rondleiding in het UPS warehouse in Eindhoven. “Venlo was toen nog niet in bedrijf. Laten we eerlijk zijn, een distributiecentrum is geen sexy omgeving. Een presentatie alleen geeft geen reëel beeld. Tijdens de rondleiding kregen de kandidaten een goede indruk van de werkzaamheden en maakten ze kennis met bijvoorbeeld safe work methods. Na de rondleiding bleef een groep van 35 mensen over; mensen die ontzettend gemotiveerd waren om bij ons te komen werken. Die zijn bijna allemaal gestart.”