Daarom roept Robert andere ondernemers en bedrijven op om stigma’s overboord te gooien. “Laten we mensen niet direct afserveren op basis van een label, maar vooral kijken wat ze wel kunnen. Ik heb goede medewerkers gekregen en met het WerkgeversServicepunt een vast aanspreekpunt waarmee ik goede afspraken maak. Ik ben keer op keer aangenaam verrast.”
Nature’s Green is een van oorsprong Amerikaans bedrijf dat duurzame, customized sierpotten en green walls produceert. Sinds 2013 heeft het bedrijf een vestiging in Venlo, vanwaar dealers en eindklanten in Europa en het Midden-Oosten worden bediend. Bij de opstart van de vestiging in Venlo zocht Managing Director Robert van Aerts een tiental medewerkers: van accountmanager tot administratief medewerker en van logistiek medewerker tot spuiter. Met die vraag wist het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg wel raad….
De juiste klik
“Toen we naar Venlo kwamen, zaten we aan het eind van de economische crisis”, vertelt Robert. “De werkloosheid was hoog. Ik dacht bij mezelf ‘Waarom medewerkers werven die al een baan hebben, als ik mensen die nu thuis zitten ook een kans kan geven. Ik heb meteen de koe bij de horens gevat, ben naar de Prinsessesingel gereden, het Werkplein binnengestapt en daar aangegeven dat ik mensen zocht.” Eenmaal in contact met het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg werd Robert naar eigen zeggen ‘aangenaam verrast’ door de snelheid en de doortastendheid waarmee zijn personeelsvraag werd opgepakt. “In no-time werden kandidaten geselecteerd en geïntroduceerd bij ons bedrijf.
Wat me aansprak in de aanpak, was het feit dat kandidaten een rondleiding binnen ons bedrijf kregen. Zo kregen ze een goed beeld van de aard van de werkzaamheden en de cultuur.”
Nature’s Green groeit als kool. En dat betekent dat Robert nog regelmatig nieuwe medewerkers zoekt. Ook dan belt hij naar het WerkgeversServicepunt. “Het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg – in het bijzonder onze contactpersoon Jessica – kent Nature’s Green inmiddels van haver tot gort. We hebben een heel open contact en schakelt razendsnel. Ik weet inmiddels dat het juist die klik is tussen werkgever en werknemer, die voor een groot deel het succes van de arbeidsrelatie bepaalt.”
"Ik weet inmiddels dat het juist die klik is tussen werkgever en werknemer, die voor een groot deel het succes van de arbeidsrelatie bepaalt."
Alle stigma's overboord
Robert is nog steeds blij met de keuze om mensen ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’ in dienst te nemen. “Ja, ik ken de vooroordelen, Maar ik ben heel blij dat ik me hier niet door heb laten leiden. Een CV zegt me niks. Ik kijk naar performance en motivatie.” Dat laatste zouden volgens Robert meer ondernemers mogen doen. “Ik erger me aan de ‘wegwerpmentaliteit’ van veel bedrijven als het om personeel gaat. Het zorgt ervoor dat veel mensen noodzakelijkerwijs van tijdelijk contract naar tijdelijk contract en van werkgever naar werkgever hoppen. Los van het feit dat dit voor de personen in kwestie ontzettend demotiverend is, denk ik dat ’t bedrijfskundig ook niet werkt. Natuurlijk houd je als ondernemer de kosten in de gaten en wil je flexibel zijn. Maar ik geloof ook in de kracht van commitment. Als een medewerker bij jouw bedrijf lekker in zijn vel zit, als hij werk doet dat bij hem past én als hij bepaalde zekerheden heeft, dan leidt dat tot een betere motivatie en loyaliteit. Dat is onder de streep zoveel meer waard dan die paar euro’s.”
“Ik erger me aan de ‘wegwerpmentaliteit’ van veel bedrijven als het om personeel gaat. Los van het feit dat dit voor de personen in kwestie ontzettend demotiverend is, denk ik dat ’t bedrijfskundig ook niet werkt."