Rob Dekkers is trotse eigenaar van Dekkers Tweewielers in het Noord-Limburgse Wanssum. De fietsenzaak bestaat al ruim dertig jaar en is inmiddels een landelijke speler. “Mijn ouders zijn ooit begonnen in de garagebox achter ons huis. De tijden zijn natuurlijk veranderd. Niet alleen opereren we nu vanuit onze prachtige zaak met ruim 2.000 m2 aan fietsplezier, ook is het werk dat we doen compleet anders. Waar een fietsenmaker vroeger vooral een ‘klusser’ was die graag zwarte handen kreeg, hebben we door de grote opkomst van e-bikes tegenwoordig voornamelijk personeel met een elektrotechnische achtergrond in dienst.” Een fiets repareren via een laptop is bij Dekkers Tweewielers eerder regel dan uitzondering en ook is de branche een stuk commerciëler dan voorheen. “Beleving en klantbenadering zijn de afgelopen jaren heel belangrijk geworden. Onze medewerkers hebben veel contact met klanten om ze bij te staan in hun zoektocht naar een passende fiets.”

Dekkers Tweewielers

Het vak in de vingers

Het familiebedrijf heeft ruim dertig mensen in dienst. Een van hen is Jeroen, een medewerker die via het WerkgeversServicepunt (WSP) startte in de fietsenzaak. “Ik heb het WSP zelf benaderd met de vraag of zij mensen in hun portefeuille hadden die interessant voor ons konden zijn. Vrijwel meteen kwam Jeroen in beeld. Na het eerste gesprek was er direct een klik, waardoor wij Jeroen hebben uitgenodigd om een dag mee te lopen. Hij bleek het vak op fiets technisch gebied in de vingers te hebben en dus werd er een proefplaatsing geregeld via het WSP.” Inmiddels werkt Jeroen al anderhalf jaar voor Dekkers Tweewielers en draagt eigenaar Rob het ‘inclusief werkgeverschap’ vol overtuiging uit. “We merkten al snel dat de samenwerking met Jeroen anders is dan we gewend zijn en dus gaan we op een andere manier met hem om.

We zitten geregeld met elkaar aan tafel en sturen bij daar waar nodig. Jeroen geeft zelf ook goed aan wat hij prettig vindt of niet. Zo is hij bijvoorbeeld gestart aan de voorkant van onze werkplaats, waar veel klantcontact plaatsvindt. Al snel gaf hij te kennen dat hij daar te veel prikkels ervaart. Toen hebben we hem een andere positie in onze werkplaats gegeven, zodat hij rustig aan een fiets kan werken zonder gestoord te worden. Nu zit hij veel beter op zijn plek.”

.

“Ik vind het leuk om mensen te helpen.”

Een hele fijne medewerker

Rob vindt het naar eigen zeggen ontzettend gaaf om Jeroen te begeleiden. “Ik vind het leuk om mensen te helpen.” Maar hij is niet de enige die Jeroen bijstaat. Het hele team van Dekkers Tweewielers omarmt de nieuwe medewerker. Collega Peter helpt en ondersteunt bijvoorbeeld daar waar nodig. “Jeroen voelt voor mij als een vriend. Ik begeleid hem heel graag en krijg er energie van om met hem samen te werken.” “Hij werkt gefocust en is ontzettend trouw”, vult Rob aan. “Jeroen is echt een hele fijne medewerker”.

“Jeroen voelt voor mij als een vriend. Ik begeleid hem heel graag en krijg er energie van om met hem samen te werken."